Direktiva o uslugama vrijedi za sve države Europskog gospodarskog prostora i nalaže prilagodbe institucionalnog i regulatornog okvira kako bi se ostvarilo sljedeće:
- jednostavna i ne diskriminirajuća pravila za privatni sektor usluga u mnogim sektorima i profesijama,
- manje prepreka pokretanju poslovanja, ulasku na tržište i tržišnoj konkurenciji,
- pojednostavljivanje i digitalizacija procedura ishođenja licenci za pružanje usluga.
Dva scenarija pružanja usluga
Slijedom toga, postoje dva scenarija:
- sloboda poslovnog nastana (na trajnoj osnovi) – obveza registracije u Hrvatskoj, i
- sloboda prekograničnog pružanja usluga (na povremenoj i privremenoj osnovi, bez obveze poslovnog nastana, registracije i ishođenja dozvole u RH).
Temeljna pravila
Direktiva o uslugama donosi bitna horizontalna pravila:
- što jednostavnija (članak 5.), prethodno objavljena, jasna, proporcionalna i nediskriminativna pravila, bez dupliranja istovrijednih zahtjeva (članak 10.),
- licence ne bi trebale postojati, osim ako su nužno opravdane (članak 9.),
- licence bi trebale vrijediti na cijelom teritoriju države (članak 10.),
- prekogranično priznavanje istovrijednih osiguranja odgovornosti (članak 23),
- bez zabrana marketinga profesija (članak 24.),
- bez ograničenja multidisciplinarnosti (članak 25.),
- poticanje dobrovoljne normizacije (članak 26.),
- nediskriminacija potrošača (članak 20.).
Zabranjeni uvjeti
Uvjeti koji se navode u članku 14 Direktive o uslugama potpuno su zabranjeni i u svakom se slučaju moraju ukloniti u svim propisima kojima se reguliraju usluge:
- diskriminacija prema državljanstvu,
- prebivalište ili boravište,
- ispitivanje gospodarske potrebe,
- zabrana više poslovnih nastana i ureda,
- zabrana upisa u registre i poslovna udruženja,
- ograničenje odabira primarnog i sekundarnog nastana,
- obveza prethodne registracije i izvođenja djelatnosti,
- obveza uključivanja lokalnih konkurenata.
Uvjeti koji se trebaju ispitati
Uvjete koji se navode u člancima 15 i 16 Direktive o uslugama trebalo bi ukloniti u svim propisima kojima se reguliraju usluge, osim ako se u iznimnim slučajevima mogu opravdati razlozima nediskriminacije, proporcionalnosti i nužnosti:
- fiksne minimalne i maksimalne tarife,
- teritorijalna i brojčana ograničenja dozvola,
- ograničenja vlasničkih udjela i pravnog oblika,
- zahtjevi za minimalni broj zaposlenih,
- obveza pružanja više vrsta usluga,
- zabrane više od jednog poslovnog nastana,
- obveza na specifičan oblik poslovne infrastrukture,
- obveza poslovnog nastana za prekogranične pružatelje,
- složena procedura za ishođenje odobrenja i/ili upis u profesionalno tijelo,
- obveza glede adrese ili posebnog identifikacijskog dokumenta,
- primjena ograničavajućih ugovornih sporazuma,
- nepriznavanje profesionalnog osiguranja.
Gospodarske koristi implementacije Direktive o uslugama:
- lakši pristup tržištu novim poduzetnicima,
- poticaj (samo)zapošljavanju i prekograničnoj mobilnosti profesionalaca,
- prilika za niže cijene usluga te veći raspoloživi dohodak i odabir usluga,
- kvaliteta i inovativnost usluga,
- doprinos gospodarskom rastu.
Nadležno tijelo, propisi i informacije
Ministarstvo gospodarstva
Ulica grada Vukovara 78
10000 Zagreb
+385 1 6109 370
Direktiva o uslugama
Zakon o uslugama (NN 80/11)
Informacije Europske komisije
Liberalizacija tržišta usluga