Ovlaštene osobe za obavljanje poslova zaštite na radu mogu biti državljani Hrvatske ili EGP odnosno Švicarske.
Popis ovlaštenih osoba nalazi se u Informacijskom sustavu zaštite na radu i javno je dostupan.
I. Poslodavac (pravna osoba ili obrtnik) iz Hrvatske
- Zahtjev se predaje ministarstvu nadležnom za rad
- U Zahtjevu se obvezno navodi popis točaka poslova za koje se traži ovlaštenje
- Uz Zahtjev obvezno se prilaže sljedeća dokumentacija:
- izvadak iz sudskog ili obrtnog registra iz kojeg je vidljiva djelatnost za dobivanje ovlaštenja
- dokazi o stručnoj spremi, radnom iskustvu i položenom ispitu za stručnjaka zaštite na radu
- dokazi o stečenim osnovnim andragoškim znanjima te ugovori o radu za zaposlene stručnjake zaštite na radu
- rješenje o statusu korisnika mirovine prema općem propisu o mirovinskom osiguranju odnosno rješenja o statusu korisnika mirovine zbog potpunog gubitka radne sposobnosti prema propisu o pravima hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata
- poslovnik o postupcima, uvjetima i metodama obavljanja poslova zaštite na radu za koje se traži ovlaštenje (pravne ili fizičke osobe)
- dokazi o vlasništvu mjerne i ispitne opreme i umjeravanju iste
- izjava kojom se daje privola za korištenje i objavu podataka u vezi s obavljanjem poslova temeljem dobivenog ovlaštenja
- Poslove zaštite na radu kod poslodavca mogu obavljati ovlaštene osobe.
- Poslovi zaštite na radu za koje se izdaje ovlaštenje su:
- obavljanje poslova zaštite na radu kod poslodavca
- osposobljavanje za zaštitu na radu (osposobljavanje radnika za rad na siguran način te osposobljavanje poslodavca, ovlaštenika i povjerenika radnika za zaštitu na radu)
- izrada procjene rizika
- ispitivanje radne opreme
- ispitivanja fizikalnih, kemijskih odnosno bioloških čimbenika u radnom okolišu.
UVJETI ZA OBAVLJANJE POSLOVA ZAŠTITE NA RADU
- Poslodavcu fizičkoj osobi (obrtniku) ili pravnoj osobi koja poslove obavlja samo s jednim zaposlenim može se izdati ovlaštenje obavljanje poslova zaštite na radu kod poslodavca i osposobljavanje za zaštitu na radu (osposobljavanje radnika za rad na siguran način te osposobljavanje poslodavca, ovlaštenika i povjerenika radnika za zaštitu na radu) ako ima zaposlenu osobu s najmanje završenim preddiplomskim i diplomskim sveučilišnim studijem ili integriranim preddiplomskim i diplomskim sveučilišnim studijem odnosno najmanje završenim specijalističkim diplomskim stručnim studijem iz područja tehničkih, biotehničkih ili prirodnih znanosti, na najmanje pola radnog vremena. Stručnjaci zaštite na radu mogu biti upisani u Informacijski sustav zaštite na radu od strane samo jedne ovlaštene osobe.
- Poslodavcu fizičkoj ili pravnoj osobi može se izdati ovlaštenje za obavljanje svih navedenih poslova (od 1.-5.) ako ima zaposlena najmanje tri stručnjaka zaštite na radu u punom radnom vremenu iz različitih područja tehničkih, biotehničkih, prirodnih, društvenih znanosti ili medicinskih znanosti ovisno o zahtjevu za koju se točku opredijelio.
- Iznimno za izdavanje ovlaštenja poslodavcu koji poslove zaštite na radu (4. i 5.) obavlja za svoje potrebe mora imati zaposlena dva stručnjaka zaštite na radu na puno radno vrijeme ovisno o točci za koju se opredijelio.
- Za ovlaštenje za ispitivanje bioloških štetnosti potrebno je da osoba posjeduje potvrdu o akreditaciji odnosno potvrdu o stručnoj tehničkoj osposobljenosti.
UVJETI ZA STRUČNJAKE ZAŠTITE NA RADU I RADNO ISKUSTVO
- Stručnjaci zaštite na radu za obavljanje svih navedenih poslova (od 1.-5.) moraju imati završen preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij odnosno završen specijalistički diplomski stručni studij iz područja tehničkih, biotehničkih, prirodnih, društvenih ili medicinskih znanosti te su stručnjaci zaštite na radu (opći i posebni dio) s najmanje dvije godine radnog iskustva u području zaštite na radu. Radno iskustvo u području zaštite na radu je:
- rad na neposrednim poslovima stručnjaka zaštite na radu nakon položenog općeg i posebnog dijela stručnog ispita za stručnjaka zaštite na radu
- rad na poslovima inspektora rada u području zaštite na radu
- rad u tijelima državne uprave na poslovima zaštite na radu.
UVJETI ZA DOBIVANJE OVLAŠTENJA
- Ovlaštena osoba mora za sve poslove zaštite na radu koje namjerava obavljati prethodno izraditi Poslovnik (priručnik) o postupcima, uvjetima i metodama obavljanja tih poslova. Postupci, uvjeti i metode u Poslovniku moraju biti izrađeni u skladu s normom HNR ISO 10013 – Smjernice za dokumentirane informacije, te uputama Ministarstva. Poslovnik obvezno sadržava i postupak uvođenja u rad stručnjaka bez iskustva u pojedinim poslovima iz opsega ovlaštenja (način uvođenja u rad, praćenje rada, ocjenu stručnosti i samostalnosti u radu i sl.), zatim postupak u vezi načina izobrazbe i stalnog stručnog usavršavanja te obvezno sadržava postupak u vezi načina čuvanja i dokumentiranja dokaza o obavljenim poslovima zaštite na radu temeljem dobivenog ovlaštenja (radni nalog, putni nalog i sl.).
- Ispitivanja (4. i 5.) se moraju obavljati u skladu s propisima u mjeriteljstvu i hrvatskim normama, odnosno u nedostatku istih, u skladu s međunarodnim normama te ovlaštena osoba mora imati u svom vlasništvu mjernu i ispitnu opremu u skladu s propisima zaštite na radu o pregledu i ispitivanju radne opreme i o ispitivanju radnog okoliša.
POSTUPAK ZA DOBIVANJE OVLAŠTENJA
- Ovlaštenje se izdaje za razdoblje od pet godina temeljem pisanog Zahtjeva za izdavanje ovlaštenja za obavljanje poslova zaštite na radu i podnosi se Ministarstvu nadležnom za rad. Zahtjevu se obvezno prilaže dokumentacija navedena u točci I.
- Ministarstvu se prije izdavanja rješenja omogućava neposredni uvid u mjernu i ispitnu opremu koja je propisana za obavljanje poslova (4. i 5.) o čemu se sastavlja zapisnik.
- Zahtjev se izdaje najkasnije u roku od 30 dana od dana zaprimanja potpune i uredne dokumentacije.
OBAVLJANJE NADZORA NAD RADOM OVLAŠTENE OSOBE I REVIZIJU DANOG OVLAŠTENJA
- Nad radom ovlaštene osobe provodi se nadzor i revizija danog ovlaštenja koje obavlja Povjerenstvo Ministarstva nadležnog za rad, a koje se u pravilu sastoji od tri člana.
- Povjerenstvo može od poslodavca zatražiti podatke o poslovima zaštite na radu koje je za njega obavila ovlaštena osoba.
- O obavljenom nadzoru Povjerenstvo sastavlja zapisnik.
- Ovlaštena osoba snosi troškove Povjerenstva za nadzor nad radom ovlaštene osobe, a Ministar nadležan za rad Odlukom utvrđuje iznos troškova nadzora.
II. Poslodavac iz EGP ili Švicarske
- Zahtjev se predaje ministarstvu nadležnom za rad
- U Zahtjevu se obvezno navodi popis točaka poslova za koje se traži ovlaštenje
- Uz Zahtjev obvezno se prilaže sljedeća dokumentacija:
- izvadak iz sudskog ili obrtnog registra iz kojeg je vidljiva djelatnost za dobivanje ovlaštenja
- dokazi o stručnoj spremi, radnom iskustvu i položenom ispitu za stručnjaka zaštite na radu
- dokazi o stečenim osnovnim andragoškim znanjima te ugovori o radu za zaposlene stručnjake zaštite na radu
- rješenje o statusu korisnika mirovine prema općem propisu o mirovinskom osiguranju odnosno rješenja o statusu korisnika mirovine zbog potpunog gubitka radne sposobnosti prema propisu o pravima hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata
- poslovnik o postupcima, uvjetima i metodama obavljanja poslova zaštite na radu za koje se traži ovlaštenje
- dokazi o vlasništvu mjerne i ispitne opreme i umjeravanju iste
- izjava kojom se daje privola za korištenje i objavu podataka u vezi s obavljanjem poslova temeljem dobivenog ovlaštenja
- dokaz o osiguranju od odgovornosti
UVJETI ZA DOBIVANJE OVLAŠTENJA STRANIH OSOBA (EU/EGP + Švicarska)
- Strana osoba iz države ugovornice Ugovora o Europskom gospodarskom prostoru i Švicarske Konfederacije (EGP) može u Republici Hrvatskoj povremeno ili privremeno obavljati poslove zaštite na radu nakon što dostavi prijavu i dokaze o ispunjavanju uvjeta za obavljanje poslova zaštite na radu (točka II.) kao i dokaz o osiguranju od odgovornosti. Dokazi o ispunjavanju uvjeta podnose se u ovjerenoj preslici i ovjerenom prijevodu od strane ovlaštenog sudskog tumača.
- Nakon pribavljenih dokaza o ispunjavanju uvjeta Ministarstvo izdaje stranoj osobi potvrdu o povremenom ili privremenom obavljanju poslova zaštite na radu. Potvrda vrijedi godinu dana od dana izdavanja te se na ponovni zahtjev može produžiti ili izdati nova ako pružatelj usluga i dalje namjerava povremeno ili privremeno pružati usluge u Republici Hrvatskoj.
- Tijekom postupka ocjenjivanja inozemnih stručnih kvalifikacija za pružanje usluga obavljanja poslova zaštite na radu i stručnog usavršavanja za te poslove (položen stručni ispit za stručnjaka zaštite na radu) Ministarstvo može izvršiti usporedbu između obrazovanja i stručnog usavršavanja u državi u kojoj je stručna kvalifikacija i usavršavanje stečeno i uvjeta u Republici Hrvatskoj propisanih Pravilnikom i drugim propisima zaštite na radu. Ako se tijekom postupka ocjenjivanja dokaza o kvalifikaciji utvrdi da postoji bitna razlika između stručne kvalifikacije i stručnog usavršavanja podnositelja zahtjeva, stečenih u državi ugovornici EGP-a i propisanih uvjeta u Republici Hrvatskoj, može se pozvati podnositelja zahtjeva da izvrši usklađivanja s uvjetima propisanim Pravilnikom u razdoblju prilagodbe do ukupno tri godine.
Naknade
Nema (za izdavanje ovlaštenja)
132,72 EUR za ovlaštene fizičke osobe i 265,44 EUR za ovlaštene pravne osobe (nadzor/revizija povjerenstava za nadzor nad radom ovlaštenih osoba i reviziju danog ovlaštenja)
Nadležno tijelo i propisi
Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Ulica grada Vukovara 78, 10 000 Zagreb
+385 1 6106 835
info@mrosp.hr
Zakon o zaštiti na radu (NN 71/14, 118/14, 94/18 i 96/18) pročišćeni tekst
Pravilnik o ovlaštenjima za poslove zaštite na radu (NN 58/22 i 9/24) pročišćeni tekst
Pravilnik o obavljanju poslova zaštite na radu (NN 126/19 i 154/22) pročišćeni tekst
Pravilnik o osposobljavanju i usavršavanju iz zaštite na radu te polaganju stručnog ispita (NN 142/21)
Pravilnik o izradi procjene rizika (NN 112/14 i 129/19) pročišćeni tekst
Pravilnik o pregledu i ispitivanju radne opreme (NN 16/16 i 120/22) pročišćeni tekst
Pravilnik o ispitivanju radnog okoliša (NN 16/16 i 120/22) pročišćeni tekst
Odluka o troškovima Povjerenstva za nadzor nad radom ovlaštene osobe i reviziju danog ovlaštenja
Odobrenja
Za hrvatske poslodavce – Rješenje na rok od 5 godina
Za strane poslodavce (EGP i Švicarska) – Potvrda na rok od 1 godine
ODUZIMANJE OVLAŠTENJA
Ukoliko se utvrde nepravilnosti u radu ovlaštene osobe ista neće moći obavljati poslove zaštite na radu u periodu od 6 mjeseci od dana oduzimanja ovlaštenja. Ovlaštenje se oduzima u sljedećim slučajevima:
- ako je ovlaštena osoba obavljala odnosno obavlja poslove zaštite na radu za koje je dobila ovlaštenje, bez ispunjavanja uvjeta
- ako ovlaštena osoba ne posjeduje propisanu mjernu i ispitnu opremu za ispitivanje radne opreme odnosno radnog okoliša u skladu s Pravilnikom o pregledu i ispitivanju radne opreme i Pravilnikom o ispitivanju radnog okoliša ili se utvrdi da mjerna i ispitna oprema nije ispravna i umjerena
- ako ovlaštena osoba ne unosi ili ne ažurira podatke, odnosno ako ih ne dostavlja u Informacijski sustav zaštite na radu
- ako je ovlaštena osoba izdala zapise koji nisu izrađeni u Informacijskom sustavu zaštite na radu 5. ako se poslovi obavljaju nestručno i protivno propisima zaštite na radu ili protivno poslovniku o postupcima, uvjetima i metodama obavljanja poslova zaštite na radu temeljem kojeg je dano ovlaštenje
- ako ovlaštena osoba obavlja ili ugovara obavljanje poslova zaštite na radu za koje nema ovlaštenje
- ako ne može priložiti dokaze o obavljenim poslovima zaštite na radu u skladu s Pravilnikom
- ako se utvrdi nesrazmjer u odnosu na iskazane obavljene poslove zaštite na radu i radno vrijeme u kojemu su zaposleni stručnjaci zaštite na radu ovlaštene osobe na obavljanju tih poslova
- ako ovlaštena osoba nije provela stalno stručno usavršavanje zaposlenih stručnjaka zaštite na radu u roku ili ako provedeno usavršavanje nije u skladu s opsegom dobivenog ovlaštenja
- na temelju pravomoćne presude suda kojom je utvrđeno da poslove zaštite na radu ne obavlja u skladu s propisima zaštite na radu
- ako ovlaštena osoba odbija provođenje nadzora ili revizije, ako ne osigura prikladne uvjete za rad Povjerenstva, ili ne surađuje s Povjerenstvom tijekom provođenja postupka nadzora ili revizije na način da onemogućava uvid u traženu dokumentaciju i dokaze o obavljenim poslovima zaštite na radu.
Ovlaštena pravna ili fizička osoba kojoj je rješenjem poništeno, ukinuto ili djelomično ukinuto ovlaštenje, može ponovo podnijeti zahtjev za izdavanje ovlaštenja nakon isteka vremena od šest mjeseci od dana izdavanja rješenja.
Odgovorna osoba u pravnoj osobi ili vlasnik obrta može ponovo podnijeti zahtjev za izdavanje ovlaštenja nakon isteka vremena od šest mjeseci od dana izdavanja rješenja ovlaštenoj osobi.
Nositelji ovlaštenja zaposleni u pravnoj ili fizičkoj osobi ponovno stječu pravo za nositelja ovlaštenja nakon isteka od šest mjeseci od dana izdavanja rješenja ovlaštenoj osobi.
Datum zadnjeg ažuriranja: 18. rujna 2025.
This post is also available in: English